طراحی مفهومی به سادگی به مرحله ای از فرآیند طراحی اشاره دارد. این نقطه در چرخه توسعه است که معمولاً بین الزامات محصول و طراحی دقیق قرار می گیرد. این جایی است که معمولاً در تولید قرار می گیرد: ایده > الزامات > طراحی مفهومی > طراحی دقیق > نمونه سازی اولیه > ساخت
طراحی مفهومی نقشی حیاتی ایفا می کند. نمی تواند بدون نیازهای اولیه محصول شروع شود، اما فرآیند طراحی دقیق بدون آن بسیار بی اثر است. فرآیند طراحی برای اکثر محصولات به دو رشته تقسیم می شود:
طراحی مفهومی
این مرحله تفکر «تصویر بزرگ» بدون گرفتار شدن در جزئیات فنی است. این مرحله از فرآیند الزامات محصول را تأیید می کند. طراحان میدانند که چه مشکلاتی باید حل شوند و متعاقباً میتوانند در مورد نحوه رسیدگی محصول به آنها فکر کنند. این مرحله یک مرحله به شدت خلاقانه از توسعه محصول است. این از طراحان می خواهد که همه احتمالات را در نظر بگیرند و از فکر بزرگ نترسند. در طول فرآیند طراحی مفهومی، هر چه ایدهها بیشتر باشد و محدودیتهای فنی درک شده کمتر باشد، بهتر است – این نوآوری بدون محدودیت است.
طراحی دقیق و با جزییات
این مرحله حاکمیت را در محدوده طراحی سفت می کند. این همچنین نقطه ای است که حقایق را در مورد آنچه ممکن است و ممکن نیست بررسی می کند. در طول فرآیند طراحی دقیق، مجوزها، قابلیت ساخت و درک مشتری همگی در نظر گرفته می شوند. تفکر بزرگ فاز مفهومی با نگاهی بسیار انتقادی تر و تنها با عملی ترین و جذاب ترین ایده های بازار که به مرحله نمونه اولیه می رسد، برخورد می کند. طراحی جزئی بدون طراحی مفهومی نمی تواند وجود داشته باشد، اما اینجاست که تفکر آسمان آبی جای خود را به مدل سازی صحیح ریاضی می دهد.
نحوه انجام طراحی مفهومی کارآمد
پنج اصل راهنما برای طراحی مفهومی وجود دارد:
1.دیجیتالی شدن: نرم افزار CAD در طول فرآیند طراحی دقیق وارد معرکه می شود، اما در مرحله مفهومی نیز اتکای فزاینده ای به آن وجود دارد.
2. دوباره خلق نکنید: با استفاده از ابزارهای یکپارچه و پرورش فرهنگی که هدف اصلی طراحی را حفظ می کند، بازآفرینی داده را حذف کنید.
3. متوجه شوید که نقطه شروع مشخصی وجود ندارد: طراحی مفهومی به ندرت از یک نقطه شروع می شود. ممکن است یک طرح موجود داشته باشید که نیاز به تکرار دارد یا نیاز به ایجاد یک فرم مفهومی دارد.
4. زود تست کنید: آنالیز اولیه را در اسرع وقت خودتان انجام دهید.
5. همکاری کنید: بینش از همه جا به دست می آید و در طول فرآیند طراحی مفهومی به نظرات طراحان، همکاران خارج از حوزه مهندسی و حتی مشتریان بالقوه نیاز دارید.
جمع بندی
طراحی مفهومی خوب برای موفقیت در توسعه محصول ضروری است. درک عمیق نیازهای مشتری و درک فناوری که میتواند به این خواستهها دست یابد، برای تعیین اینکه کدام مجموعه از مفاهیم به بهترین نحو مشکلی را که برای آن طراحی میکنید حل میکند، ضروری است. اگر به خوبی انجام شود، ویژگیهای محصول به طور طبیعی برای مشتری ایدهآل نسبت به محصولات رقیب جذاب خواهد بود.
انتهای مطلب/ منبع