اگر از طرفداران فضای موسیقی و استریم هستید، احتمالاً با لوگوی Last.fm آشنا هستید. یکی از وب سایت های موسیقی شناخته شده در بریتانیا، Last.fm به مصرف کنندگان امکان دسترسی به پروفایل های موسیقی شخصی را می دهد. اما، چقدر در مورد تاریخچه لوگو Last.fm می دانید؟
نشان Last.fm از زمان عرضه اولیه در مارس 2002 تا کنون دستخوش تغییرات انگشت شماری شده است. علاوه بر این، یکی از تغییرات در طراحی نشان آنقدر جزئی بود که بسیاری از طرفداران تفاوتی را متوجه نشدند. با این حال، اگر از طریق تکامل نماد Last.fm به گذشته نگاه کنیم، می بینیم که طراحی در طول سال ها به طور فزاینده ای اصلاح شده است.
معرفی Last.fm
قبل از اینکه تاریخچه لوگوی Last.fm را بررسی کنیم، ارزش بررسی خود برند و منشأ آن را دارد. Last.fm که با نام Last.fm Limited شناخته می شود، یک وب سایت موسیقی است که برای اولین بار در سال 2002 در بریتانیا راه اندازی شد. فلیکس میلر، مایکل بریدنبروکر، مارتین استیکسل، ریچارد جونز و توماس ویلومیتزر آن را خلق کردند. طراحی شده برای دسترسی دوستداران موسیقی به حجم بی پایان محتوا، Last.fm از یک سیستم توصیه به نام “Audioscrobbler” برای ایجاد نمایه دقیق از ترجیحات موسیقی هر کاربر استفاده می کند.
این فناوری جزئیات مربوط به آهنگهایی را که کاربران در ایستگاههای رادیویی اینترنتی و دستگاههای موسیقی قابل حمل گوش میدهند جمعآوری میکند تا به هر فردی کمک کند بهترین موسیقی را مطابق با سلیقه خود پیدا کند. این سایت قبلاً یک سرویس پخش رادیویی ارائه میکرد، اما این سرویس در سال 2014 متوقف شد. علاوه بر این، امکان دسترسی به کاتالوگهای بزرگ موسیقی با پیوندهایی به استریمهای Spotify و YouTube جایگزین شد. سایت فعلی هم به عنوان یک توصیه موسیقی و هم به عنوان سرویس شبکه اجتماعی عمل می کند و به کاربران این امکان را می دهد تا پروفایل های شخصی خود را برای اشتراک گذاری در وب ایجاد کنند.
تاریخچه و تکامل لوگو
آیا لوگوی Last.fm همیشه یکسان به نظر می رسد یا در طول زمان تغییر کرده است؟ با نگاهی به تاریخچه لوگو می بینیم که تغییرات زیادی در هویت بصری شرکت ایجاد نشده است. مهم ترین تغییر در نماد در سال 2015 رخ داد، زمانی که Last.FM به طور کامل هم سبک و هم رنگ آمیزی نماد خود را تغییر داد .با این حال، بهروزرسانی ظریفتر دیگری در طراحی وجود داشت که در سال 2008 رخ داد، زمانی که برند موسیقی تصمیم گرفت علامت کلمه خود را اصلاح کند و حروف چاپی را تنظیم کند.
اولین لوگوی Last.fm که برای وب سایت پخش موسیقی ایجاد شد، بسیار پیچیده تر از لوگوی امروزی بود. به جای حروف شیک و ساده، این شرکت تصمیم گرفت که شخصیت ها را از یک سری مربع سیاه بسازد. هر حرف به نظر میرسید که از پیکسلهای مجزا ساخته شده باشد، که به زیبایی شناسی کلی برند حالتی غیرعادی و پیچیده میدهد. تصمیم به استفاده از مربع ها، بدون عناصر منحنی، همچنین به مشکلاتی در طراحی هر حرف منجر شد. تشخیص “S” در “Last” در یک نگاه کمی دشوار است. “M” حتی بدتر است، به نظر می رسد که یک طرف شخصیت در بقیه شکل ناپدید می شود.
2005
در طول سال 2005، Last.fm خوشبختانه تصمیم گرفت که لوگوی خود را تغییر دهد و یک علامت کلمه بسیار پیچیده تر را انتخاب کرد. فونت بلوکی طرح قبلی با یک فونت ساده و بدون سری تغییر کرد که کاملاً در سایه روشن قرمز به تصویر کشیده شده بود تا شور و نشاط را منتقل کند. جالبترین بخش نماد، بخش «بهعنوان» در «آخر» بود که به نظر میرسد این دو حرف به هم میپیوندند تا شکلی منحصر به فرد ایجاد کنند. این نماد اتصال است و ماهیت اجتماعی وب سایت Last.fm را برجسته می کند.
2008
سرانجام در سال 2018، Last.fm یک بار دیگر تغییر کوچک اما مهمی در طراحی لوگوی خود ایجاد کرد. در این نسخه از لوگو، تایپ فیس حتی بیشتر اصلاح شده است. اکثر حروف هنوز در قالب ساده sans-serif به تصویر کشیده می شوند، اگرچه “m” دارای یک خط گسترده در سمت چپ است. خطوط حروف کمی ضخیم تر و منحنی ها برجسته تر هستند و باعث می شود هر شخصیت کمی صاف تر و مدرن تر به نظر برسد. “a” و “s” متصل هنوز در این نشان باقی می مانند، اما “a” کمی کوچکتر است، که اجازه می دهد تعادل بیشتری در علامت کلمه وجود داشته باشد.
Last.FM نسخه ای از این نشان را در دو رنگ سیاه و سفید ایجاد کرد و پالت رنگ قرمز نمادین آن است. علاوه بر این، این شرکت همچنین یک فاویکون برای برنامه خود تولید کرد که فقط عنصر “as” را به رنگ سفید در پس زمینه قرمز نشان می دهد. برای مدت کوتاهی در سال 2012، نسخه دهمین سالگرد این لوگو نیز معرفی شد که نماد “as” را در وسط تصویر حبابی عدد “10” قرار می داد.
رنگ ها و فونت ها لوگوی Last.fm
براق و خلاقانه، لوگوی Last.fm که بسیاری از ما امروزه می دانیم دنیایی جدا از نشان اصلی این شرکت است. در حالی که اولین لوگوی Last.FM مسدود بود و خواندن آن کمی دشوار بود، طراحی جدید بسیار ظریفتر، مدرنتر و ظریفتر است. این تعهد شرکت به اتصال و جامعه را برجسته می کند، در حالی که ایده های اشتیاق و سرزندگی را در پالت رنگ قرمز و سفید به نمایش می گذارد.
اگرچه ممکن است لوگو در یک نگاه ساده به نظر برسد، اما بینشی عالی از شخصیت و تمرکز برند است. حروف متصل و شکل صاف به مشتریان می گوید که می توانند انتظار داشته باشند که یک تجربه اجتماعی متمرکز و کارآمد از Last.fm داشته باشند. لوگوی فعلی Last.fm در چند پالت رنگی مختلف موجود است . رنگهای رسمی Last.fm قرمز و سفید هستند که علامت کلمه شرکت معمولاً به رنگ قرمز در پسزمینه سفید ارائه میشود.
با این حال، تغییرات لوگو نیز در یک پالت تک رنگ، با حروف سیاه بر روی پسزمینه سفید وجود دارد. همچنین مواردی وجود دارد که این رنگها معکوس میشوند و یک فونت سفید را در پسزمینه قرمز نشان میدهند. به عنوان مثال، این در مورد لوگوی فاویکون Last.fm است. رنگ قرمز رسمی لوگوی Last.fm یک رنگ عمیق و تداعی کننده است که برای نشان دادن اشتیاق و قدرت طراحی شده است.
لوگوی Last.fm از چه فونتی استفاده می کند؟
فونت لوگوی Last.fm برای برند منحصر به فرد است و یکی از قانعکنندهترین بخشهای نشان این شرکت است. طراحی منحصربهفرد است زیرا دو حرف “A” و “S” در “Last” را با هم ترکیب میکند تا ایجاد کند. یک شکل منحصر به فرد این همان شکل متصلی است که در فاویکون شرکت به نمایش گذاشته شده است .نزدیکترین چیزی که از نظر جذابیت بصری کلی می توانید به لوگوی Last.fm برسید فونت National from Klim است. با این حال، این دقیقا همان ویژگی ها را ندارد.
لوگوی Last.fm چه چیزی را نشان می دهد؟
با نگاهی به تاریخچه لوگوی Last.fm، میتوانیم ببینیم که چگونه برند نمادین موسیقی و رسانههای اجتماعی تصویر خود را در طول سالها اصلاح و مدرنسازی کرده است. علامت کلمه ای که امروزه توسط شرکت استفاده می شود ممکن است در یک نگاه ساده به نظر برسد، اما نمادی بسیار زیباتر و همه کاره تر از لوگوی اصلی برند است. علاوه بر این، پیام های مهمی در مورد برند ارسال می کند .
رنگ قرمز با مفاهیمی مانند اشتیاق و قدرت ارتباط دارد و نشان دهنده تعهد شرکت به کمک به مردم برای پیگیری عشق خود به موسیقی است. کاراکترهای متصل در علائم کلمه نماد جامعه است که بخش بزرگی از مدل کسب و کار Last.fm است. به طور کلی، نماد قدرتمند Last.fm را به طور موثری از سایر فروشندگان در فضای صوتی متمایز می کند و ما را با شخصیت منحصر به فرد این شرکت آشنا می کند.
انتهای مطلب/ منبع