تاریخچه طراحی لوگو بسیار بیشتر از آن چیزی است که بسیاری تصور می کنند. به راحتی می توان فرض کرد که لوگوها یک مفهوم نسبتاً جدید هستند که برای یک دوره بصری رویاپردازی شده است، جایی که مردم دائماً با سمبولیسمی که برای برانگیختن احساسات خاص و هدایت معاملات طراحی شده است بمباران می شوند. با این حال، واقعیت این است که نمادها از دیرباز بخش مهمی از نحوه ارتباط ما به عنوان انسان بوده اند. مغز انسان عاشق تصاویر بصری است و تصاویر را 60000 برابر سریعتر از متن پردازش می کند. علاوه بر این، 90 درصد اطلاعاتی که به مغز منتقل می‌شود بصری است.

وقتی این حقایق را در نظر می گیریم، به راحتی می توان فهمید که چرا طراحی لوگو، به عنوان یک مفهوم گسترده، بسیار دورتر از مفاهیمی مانند برندسازی یا بازاریابی است. مدت‌ها قبل از اینکه نایک جذابیت خود را پیدا کند ، یا مک‌دونالدز طاق‌های طلایی را در آغوش بگیرد، اجزای طراحی لوگو بر تاریخ بشر تأثیر گذاشت.  امروز، ما شما را به سفری در تاریخچه طراحی لوگو می بریم و تا اولین لوگوی “رسمی” را دنبال می کنیم.

تاریخچه طراحی لوگو

اگر به تاریخچه طراحی لوگو علاقه مند هستید، شانس خوبی وجود دارد که بخواهید بدانید اولین لوگو واقعاً چه بوده است. متأسفانه، پاسخ منسجم به این سؤال دشوار است. پاسخ واقعاً به نحوه تعریف یک لوگوی رسمی بستگی دارد.  مدت ها قبل از کمپین های بازاریابی جهانی و رسانه های اجتماعی ، لوگوها در سراسر جهان برجسته بوده اند. با گذشت زمان، با تغییر مصرف کنندگان و کسب و کارها، مفاهیم طراحی لوگو تکامل یافته است.

از طرف دیگر، اگر یک لوگو را به عنوان یک تصویر مارک کسب و کار تعریف کنید ، اولین لوگو ممکن است در واقع متعلق به یک کارخانه آبجوسازی متفاوت باشد. آبجوسازی باس علامت کاری مثلث قرمز خود را در سال 1876 به ثبت رساند. این امر چیزی شبیه به یک روند را در چشم انداز نام تجاری آغاز کرد، زیرا شرکت ها شروع به کشف ارزش محافظت از دارایی های خود کردند.

در حالی که لوگوها و علائم کسب و کار رسمی تنها چند قرن پیش تاسیس شدند، تاریخچه طراحی لوگو به قدمت بسیار بیشتری برمی گردد. اگر در زمان سفر کنیم، بین 70000 تا 7000 قبل از میلاد، مردم در سراسر جهان از قبل پایه های طراحی گرافیک را پی ریزی می کردند .انسان ها حیوانات و تصاویر دیگر را در غارها ترسیم می کردند تا به ساکنان دیگر هشدار دهند و داستان بگویند. تا 8000 سال قبل از میلاد، این روش به دنیای سفالگری تبدیل شد. مردم در سراسر ایران، ماد، آشور، مصر و بسیاری از مناطق دیگر آیتم‌هایی را ایجاد کردند که ایده‌های متفاوتی را به هم منتقل می‌کردند.

گلدان ها و بشقاب ها با تصاویری تزیین شده بودند که قصد داشتند مفاهیم زیبایی شناختی، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی-سیاسی را به هم منتقل کنند. اگرچه این تصاویر لوگوهای رسمی نبودند، اما نشان می‌دهند که حتی در اولین دوره‌های تاریخ، مردم ایده‌ها را در نمادها نشان می‌دادند.  این مفهوم در هیچ کجا به اندازه مصریان باستان که به دلیل توسعه هیروگلیف، یکی از اولین سیستم های نوشتاری رسمی شناخته شده بودند، آشکار نبود.

در حالی که مصریان از نمادهای گرافیکی هیروگلیف برای نمایش کلمات و صداها استفاده می کردند، آنها همچنین قطعات هنری بسیار پیچیده تری را خلق کردند. تصاویر و رنگ های مختلف در این تصاویر معانی خاصی داشتند که نشان دهنده یکی از اولین نمونه های روانشناسی شکل و رنگ است . در نهایت، مصری ها جنبه دیگری را که در طراحی لوگوی مدرن استفاده می شود، معرفی کردند، و از شبکه هایی در طراحی خود استفاده کردند تا استانداردهای ثابتی برای طراحی ها تعیین کنند. امروزه، شبکه‌ها به طراحان کمک می‌کنند تا با تنظیم نسبت‌ها و نسبت‌ها برای بازتولید ثابت، لوگوی عالی را ایجاد کنند.

مصریان تنها فرهنگی نبودند که از تصاویر به عنوان نماد استفاده می کردند. مفهوم لوگو در چین باستان نیز ظاهر شد، جایی که مردم شروع به توسعه شخصیت‌ها برای نشان دادن ایده‌ها کردند. حتی یونانیان باستان خط مخصوص به خود را داشتند که به “خطی B” معروف بود.  این خط شامل بیش از 100 علامت ایدئوگرافیک و 87 علامت هجایی برای کالاها و اشیاء مختلف بود. حتی کلمه “لوگوتیپ” از “لوگوس” یونانی به معنای کلمه یا گفتار و “tupos” به معنای علامت گرفته شده است.

با کمی جلوتر در تاریخ، به دوره قرون وسطی، زبان های بصری همچنان به شکل نشانه های نمادین و تاج های هرالدیک ظاهر می شدند. در طول قرون وسطی، خانواده های نجیب شروع به شناسایی خود با نشان ها و نشان های هرالدیک کردند.  برخی از اجزای این تاج ها امروزه نیز در لوگوهای مختلف به ویژه در دنیای آکادمیک ظاهر می شوند . هرالدری در میان اروپای قرون وسطی بسیار محبوب شد و طرح‌های هرالدیکی مختلفی بر روی بنرها، سپرها و موارد دیگر ظاهر شد.  رنگ‌ها و اشکال برای نشان دادن خانواده‌های اصیل خاص استفاده می‌شد، مشابه نحوه استفاده هنرمندان گرافیست از اشکال و رنگ‌ها برای نشان دادن تاریخ و ارزش‌های کسب‌وکارهای امروزی. برخی از سپرها و بنرها حتی به محبوبیت یا احترام بیشتر برخی خانواده ها در جوامع خود کمک کردند.

خارج از طبقه اشراف در این زمان، بسیاری از مردم بی سواد بودند. در طول قرون وسطی بالا، جمعیت شروع به رشد کرد و شهرها شروع به شکل گیری کردند. جامعه شروع به حرکت به دنیای تجارت متنوع کرد و مغازه ها شروع به ظهور کردند.  در این زمان، صاحبان مشاغل و تجار شروع به آویزان کردن تابلوهایی برای نشان دادن کالاها یا خدماتی کردند که ارائه می‌کردند، درست مانند یک لوگوی موثر امروزی.

در سال 1389، طراحی لوگوی تاریخی دوباره تکامل یافت، زیرا پادشاه ریچارد دوم در انگلستان قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن کارخانه‌های آبجوسازی باید تابلویی را در خارج از ساختمان‌های خود به نمایش بگذارند. این به عنوان یک اقدام ایمنی در نظر گرفته می‌شد و اطمینان حاصل می‌کرد که همه به مشروبات الکلی دسترسی داشته باشند، زمانی که آب همیشه برای نوشیدن سالم نبود.  برخی از آبجوسازی ها ، مانند Stella Artois، از قبل از این روند جلوتر بودند و از نمادهایی مانند شاخ برای معرفی خود به عموم استفاده می کردند. در حالی که تصاویر استفاده شده در ابتدای تاریخچه لوگو به اندازه تصاویر امروزی خاص نبودند، اما نقطه شروع خوبی بودند.

تکامل طراحی لوگو: ظهور فناوری جدید

تاریخ طراحی لوگو در سال 105 بعد از میلاد ، پس از ظهور استراتژی های کاغذسازی در چین، دوباره به جلو جهش کرد. اگرچه تا سال 1276 بعد از میلاد بود که کاغذ در ایتالیا در دسترس قرار گرفت و تجارت در سراسر اروپا آغاز شد.  در سال 1440، یوهانس گوتنبرگ با اختراع ماشین چاپ، تاریخ لوگوها را برای همیشه تغییر داد. این بدان معناست که مواد چاپی که تصاویر و نمادهای نمادین را به نمایش می‌گذارند رایج‌تر شدند. صحنه برای طراحی لوگوی مدرن آماده شد، زیرا چاپگرها ادعای مالکیت آثار خود را داشتند.

در پایان قرن پانزدهم ، چاپخانه‌های مختلف از آرم‌ها برای جدا کردن مواد و محتوای خود از لوگوهای تولید شده توسط سایر فروشندگان استفاده می‌کردند. این شبیه به نحوه استفاده از نمادهای مختلف در صنعت تبلیغات امروزی برای تعریف و تمایز برندها است.  با ظهور چاپ، تنوع بیشتری از آثار چاپی به وجود آمد. در اواسط دهه 1600، اولین روزنامه چاپی ظاهر شد و شروع به انتشار در بین مردم کرد.

این روزنامه‌ها محبوب شدند و شرکت‌ها شروع به پرداخت هزینه برای آگهی‌هایی کردند که در صفحات ظاهر شوند و نشان‌ها و نشان‌های خود را به نمایش بگذارند. چاپ دلیل جدیدی به کسب و کارها داد تا خود را از رقبا متمایز کنند و توجه مشتریان را به خود جلب کنند. از آنجایی که مواد بازاریابی در آن زمان محدود بود، بسیاری از لوگوهای اولیه مورد استفاده در چشم انداز چاپ پیچیده تر بودند. شرکت‌ها لوگوها و برچسب‌های خود را با عناصر تزئینی و طراحی منحصر به فرد بسته‌بندی کردند تا مطمئن شوند که در صفحه برجسته هستند.

طراحی لوگو تاریخی: آغاز برندسازی

انقلاب صنعتی دوباره دنیای برندسازی و طراحی لوگو را به جلو سوق داد. در قرن نوزدهم ، فن‌آوری‌های جدید مختلفی ایجاد شد و راه را برای کارخانه‌ها و موتورهایی هموار کرد که ما را به دنیای مدرن سوق می‌دهند.  در دهه 1800، تغییراتی که در ساختار دستگاه چاپ ایجاد شد، امکان تولید انبوه مواد چاپی را فراهم کرد. قدرت بخار نحوه تولید اقلام را تغییر داد و کرومولیتوگرافی به ما این امکان را داد که فراتر از رنگ های سیاه و سفید راه حل های قبلی حرکت کنیم.

چاپ رنگی انبوه برای اولین بار در سال 1840 در ایالات متحده ظهور کرد و خاستگاه لوگو را به سطح بعدی برد. برچسب ها، پوسترها و تبلیغات رنگارنگ به طور فزاینده ای رایج شدند و برندسازی به طور جدی شروع به تکامل کرد.  ظهور انقلاب صنعتی نیز با ورود طبقه متوسط ​​به وجود آمد. افراد خارج از اشراف در دوران ویکتوریا به طور ناگهانی درآمد قابل تصرفی داشتند. این منجر به افزایش مراکز شهری و مکان های خرده فروشی شد.

همانطور که کسب و کارها شروع به تثبیت خود کردند و به دنبال راه هایی برای نشان دادن نام شرکت خود در مقابل مشتریان بودند، برندسازی اهمیت فزاینده ای پیدا کرد.  فرانک میسون رابینسون اولین لوگوی کوکاکولا را در سال 1885 طراحی کرد و عصر جدیدی از طراحی لوگو را در این فرآیند راه اندازی کرد. امروزه لوگوی کوکاکولا علیرغم تغییر چندین بار در طول سالیان، یکی از شناخته شده ترین نمادها در جهان باقی مانده است.  در سال 1910 انواع مختلفی از لوگوها در سراسر ایالات متحده و اروپا تکامل یافتند. تا سال 1914، گروه های خارج از دنیای تجاری آزمایش هویت بصری را آغاز کردند. پیر دو کوبرتن پرچم المپیک را ایجاد کرد که هنوز هم در بازی‌ها ظاهر می‌شود.

تاریخچه لوگوها: خلاقیت مدرن

با تداوم ظهور پیشرفت‌های فناوری در دنیای مدرن، شرکت‌ها راه‌های جدیدی برای دستیابی به مشتریان بالقوه و ارتباط با آنها پیدا کردند. در سال 1956، پل رند لوگوی نمادین IBM را با یک زنبور و چشم انسان طراحی کرد: اولین لوگوی انتزاعی.  دهه 1950 بر اساس خلاقیت اوایل دهه 1900 ساخته شد و تغییری در طرز تفکر مردم در مورد طراحی لوگو ایجاد کرد. شرکت‌ها متوجه شدند که نمادها چقدر می‌توانند تأثیرگذار باشند، و برندها شروع به دور شدن از طرح‌های لوگوی تک رنگ و تصاویر نشان‌های ملی کردند.

در طول دهه 1960، رهبران فکری در صحنه طراحی گرافیک لندن، ابتکار طراحی و هنر جهت را پایه گذاری کردند . نمادها در دنیای مدرن پیچیده تر شدند، به ویژه در دهه 60، زمانی که A. Michael Noll و Charles Csuri برخی از اولین هنرهای کامپیوتری را ایجاد کردند.  سال 1977 سال مهم دیگری برای طراحان لوگو بود. میلتون گلیزر تصویر نمادین “I heart NY” را برای وزارت بازرگانی ایالت نیویورک ایجاد کرد. در همان سال، NHTSA لوگوی “ستاره زندگی” را طراحی کرد که تقریباً در هر وسیله نقلیه EMS دیده می شود.

زمانی که به اواخر قرن بیستم رسیدیم ، هر کسب و کاری لوگوی خودش را می‌خواست. شرکت‌ها تا آن زمان می‌دانستند که اگر می‌خواهند مشتریان آنها را به خاطر بسپارند، به یک علامت ساده نیاز دارند که بتواند آنها را از رقبایشان متمایز کند.

تاریخچه طراحی لوگو: انقلاب دیجیتال

از اواخر قرن بیستم ، تاریخ طراحی لوگو تا حد زیادی به لطف فناوری جدید، به حرکت در حال پیشرفت ادامه داده است. تصاویر کامپیوتری (CGI) و فناوری‌های طراحی به کمک کامپیوتر رایج‌تر شدند.  در دهه 1990، انسان ها کامپیوترهای شخصی را ایجاد کردند و در اوایل دهه 2000، مبتکرانی مانند Adobe شروع به توسعه ابزارهای طراحی گرافیکی مانند Photoshop و InDesign کردند . این به شرکت ها آزادی بیشتری برای ایجاد اشکال مختلف لوگو داد.

با عصر دیجیتال، جامعه به شدت تغییر کرد و مصرف گرایی معنای دیگری پیدا کرد. مردم شروع به دیدن رسانه های بیشتری روی صفحه نمایش کردند و طراحان با لوگوهای خود خلاقیت بیشتری پیدا کردند. علامت های کسب و کار نوآورانه تر و پویاتر شدند.  به عنوان مثال، MTV  یک لوگوی همیشه در حال تغییر ایجاد کرد تا تنوع برند را برجسته کند. این لوگو برای تقویت پیام منحصر به فرد شرکت با بهره گیری از فناوری جدید متحرک شده است.

در زمان پیدایش لوگو در دنیای اینترنت، طراحان سعی کردند با استفاده از “اسکیومورفیسم” به مردم کمک کنند تا با فناوری جدید سازگار شوند. به زبان ساده، آنها سعی کردند لوگوهای اولیه روی صفحه را شبیه چیزهایی کنند که خارج از صفحه نمایش می دیدیم.  از گرادیان ها، سایه های رها شده و بافت های دیجیتال برای عمق بخشیدن به طراحی لوگوها استفاده شد. در اوایل دهه 2000، زمانی که وب 2.0 ظهور کرد، عناصر طراحی لوگوها دوباره تغییر کردند. رنگ های روشن و حروف گرد رایج تر شد.  همانطور که مصرف کنندگان با تغییر پارادایم به دنیای دیجیتال راحت تر شدند، طراحی تخت رایج تر شد و لوگوهای مینیمالیستی ظاهر شدند .

به دنبال عصر جدید طراحی لوگو

ظهور مینیمالیسم از نظر برخی گامی رو به عقب در طراحی گرافیک به نظر می رسید. عناصر سبک مانند بافت ها و سایه ها منسوخ شدند و شرکت ها شروع به ایجاد تصاویر دقیق تری کردند. عصر “لوگوی مدرن” با تمرکز بر سادگی ظاهر شد.  از آن زمان، تکامل طراحی لوگو ادامه یافته است. برندها دوباره شروع به پذیرفتن خلاقیت و سازگاری در لوگوهای خود کرده اند و دائماً تصویر خود را به روز می کنند. برخی از لوگوهای معروف تنها در چند سال گذشته ده ها بار به روز و به روز شده اند.

مفاهیمی مانند تغییر نام کسب و کار و نوسازی لوگوها رایج‌تر شده‌اند، زیرا جهان با سرعتی سرسام‌آور به حرکت خود ادامه می‌دهد. هویت برند در حال رشد است و سازمان‌ها به مراتب بیشتر در ساخت و حفظ تصویر بصری مناسب سرمایه‌گذاری می‌کنند.  امروزه، ما می دانیم که باید با مشتریان ارتباط برقرار کنیم، ما فقط به یک لوگوی جذاب نیاز نداریم، ما به هویتی نیاز داریم که همه چیز را از روانشناسی شکل و رنگ گرفته تا شخصیت برند ترکیب کند. با این حال، این امر مانع از تبدیل لوگو به ابزاری ماندگار و قدرتمند برای شرکت ها نشده است.

همانطور که به سمت آینده حرکت می کنیم و روندها و فناوری های جدید طراحی ظاهر می شوند، تکامل لوگوها همچنان ادامه خواهد داشت. ما قبلاً شاهد ظهور چیزهایی مانند Favicons برای مرورگرها و برنامه های تلفن همراه بوده ایم. شرکت ها حتی انواع مختلفی از آرم ها را برای رسانه های مختلف ایجاد می کنند. علاوه بر این، طراحان گرافیک بیش از هر زمان دیگری باهوش تر و خلاق تر می شوند. با ابزارهای بی شماری که در اختیار دارند، عملاً هیچ محدودیتی برای کارهایی که نوآوران می توانند با یک لوگو انجام دهند وجود ندارد.

اگرچه ما از آغاز طراحی لوگو راه زیادی را پیموده‌ایم، اما ممکن است فقط سطح آنچه را که در منظره امکان پذیر است را خراش دهیم. چه کسی می داند طراحی لوگو در ده، بیست یا حتی صد سال آینده کجا خواهد بود؟ توانایی ما برای نشان دادن خودمان و چیزهایی که برای ما اهمیت دارند به صورت بصری و نمادین، بدون شک تکرارهای نوآورانه بی‌شماری از لوگوها و نشانه‌ها در سال‌های آینده ایجاد خواهند کرد.

قدرت ماندگار طراحی لوگو

نگاهی به تاریخچه طراحی لوگو جالب است.  این به ما نشان می دهد که چگونه مردم و جوامع در طول سال ها تغییر کرده اند تا نحوه برقراری ارتباط آنها از طریق طراحی و عناصر گرافیکی را بهبود ببخشند. طراحی لوگو علیرغم ریشه های عمیق و پیشینه گسترده اش تا حدودی مرموز است.  بسیاری از تأثیرات لوگوهای برند برای تفسیر باز است و ما هنوز در حال بررسی روانشناسی طراحی لوگو و نمادگرایی در مقیاس وسیع هستیم.

هر تغییری که ممکن است در دنیای طراحی گرافیک رخ دهد، یک چیز ثابت خواهد ماند. طراحان گرافیک و هنرمندان در دنیای مدرن دارای این قدرت هستند که به دنیای اطراف ما معنا بدهند.  طراحان لوگو می توانند ارزش ها و شخصیت یک کسب و کار را تا عناصر خام آن فیلتر کنند و مفاهیم پیچیده را به اشکال ساده و پالت های رنگی تبدیل کنند. توانایی آنها در ارتباط با ذهن انسان، لوگوها را به یکی از قدرتمندترین ابزارهای بازاریابی برای هر کسب و کاری تبدیل می کند.

لوگوها دیگر فقط برندها را متمایز نمی کنند، بلکه آنها را متمایز می کنند ارزش ها و اصولی را که شرکت ها از آنها حمایت می کنند را منعکس می کنند. لوگو در دنیای امروز چیزی بیش از یک امضا است، بلکه ابزاری برای ایجاد وفاداری به برند است که می‌تواند به نمادی از وضعیت در منظر فرهنگی تبدیل شود.

یادگیری از تاریخچه طراحی لوگو

اگر تاریخچه قانع کننده طراحی لوگو چیزی به ما می گوید، این است که نمادها همیشه بخش مهمی از ارتباطات انسانی بوده اند. حتی خیلی قبل از اینکه بدانیم بازاریابی دیجیتال و رسانه های اجتماعی چیست، لوگوها برای اقتصاد و چشم انداز ما بسیار مهم بودند.  آرزوی اساسی انسان برای درک جهان از نظر بصری، لوگوها را به یک دارایی حیاتی و ماندگار برای هر برند تبدیل می کند. توانایی طراحی گرافیک در نسبت دادن معنا به نمادها و رنگ ها، امروزه به اندازه صدها سال پیش ارزشمند است.

با این حال، همانطور که طراحی لوگو رایج تر شده است و کسب و کارها همچنان از قدرت لوگو در برندسازی استقبال می کنند، رقابت در حال افزایش است. بازار اکنون مملو از تصاویر برند در هر شکل، فرم و اندازه است که هر کدام معنای متمایز خود را دارند. این امر باعث می‌شود که شرکت‌های قدیمی و جدید بیش از هر زمان دیگری اهمیت دهند تا مطمئن شوند که نشان تجاری خود را از سایرین متمایز می‌کند. در دنیایی که لوگوی پیچیده کمتر رایج است و محبوب ترین آرم ها اغلب ساده و ساده هستند، بسیاری از کسب و کارها به کمک نیاز دارند.

انتهای مطلب/ منبع