برای بسیاری لوگوی موسیقی پاندورا بخشی نمادین از چشم انداز صوتی است. سرویس پخش پاندورا که متعلق به Sirius XM است، از سال 2000 راهی آسان برای دسترسی به آهنگ‌ها و آلبوم‌ها از طریق اینترنت برای طرفداران موسیقی فراهم کرده است. مانند بسیاری از سرویس های پخش معروف، پاندورا چندین بار در طول سال ها هویت بصری خود را تغییر داده است و با روندهای تغییر سازگار شده و تصویر خود را مدرن کرده است.

با این حال، در حالی که اجزای نماد پاندورا در طول زمان تغییر کرده است، این شرکت ظاهر نسبتاً ثابتی را در صنعت استریم حفظ کرده است. پاندورا با ترکیبی با دقت انتخاب شده از تایپوگرافی و رنگ، همیشه خود را به عنوان یک منبع سرگرمی قابل اعتماد و قابل اعتماد معرفی کرده است. امروز، ما قصد داریم نگاهی دقیق‌تر به تاریخچه و تکامل آرم رادیویی پاندورا و دگرگونی آن بیندازیم.

مقدمه ای بر پاندورا

سرویس پخش موسیقی مبتنی بر اشتراک پاندورا برای اولین بار در سال 2000 توسط تیم وسترگرن، جان کرافت و ویل گلسر راه اندازی شد. در ابتدا، این شرکت به عنوان “Savage Beast Technologies” شناخته می شد و برای ارائه توصیه های صوتی به دوستداران موسیقی ایجاد شد. ویل گلسر راهی برای طبقه بندی موسیقی با استفاده از ویژگی ها و ویژگی های مختلف ارائه کرد.

او این مفهوم را “پروژه ژنوم موسیقی” نامید و قصد داشت شرکت خود را به عنوان یک سرویس کسب و کار الکترونیک معرفی کند که قادر به استفاده از یک الگوریتم اختصاصی برای توصیه آهنگ به مشتریان باشد. در نهایت، این ایده  در سال 2000 کنار گذاشته شد. در عوض کسب و کار تصمیم گرفت مجوز فناوری خود را به خرده فروشان دیگری مانند Best Buy و AOL Music بدهد. تا اینکه در سال 2004 برند پاندورا با کسب 8 میلیون دلار در یک دور سرمایه گذاری و استخدام جو کندی به عنوان مدیر عامل جدید شروع به افزایش قدرت کرد.

تیم جدید با هم توجه خود را به بازار مصرف معطوف کردند و یک سرویس رادیویی اینترنتی جدید با استفاده از پروژه ژنوم موسیقی طراحی کردند. مفهوم جدید به “Pandora” تبدیل شد، یک سرویس مبتنی بر اشتراک که از طریق تبلیغات درآمد اضافی ایجاد کرد. سرویس “freemium” محبوب شد و به مشتریان امکان دسترسی به میلیون ها آهنگ و آلبوم را داد. تا سال 2019، Sirius XM Holdings  پاندورا را به مبلغ 3.5 میلیارد دلار خریداری کرد و تا سال 2022، این شرکت بیش از 50 میلیون کاربر فعال داشت.

تاریخچه لوگوی پاندورا

با وجود سابقه نسبتاً طولانی در چشم انداز پخش موسیقی، آرم رادیویی پاندورا در طول سال ها تنها تغییرات معدودی را پشت سر گذاشته است. از زمان آغاز به کار، این سازمان همیشه از ترکیبی از یک لوگوی مبتنی بر علامت کلمه و یک فاویکون برای جلب توجه مشتری استفاده کرده است. علاوه بر این، تصویر پاندورا یک پالت رنگ ثابت را حفظ کرده است و از سایه های آبی برای برجسته کردن قابلیت اطمینان و قابل اعتماد بودن استفاده می کند. در اینجا بینشی سریع از تاریخچه لوگوی پاندورا آورده شده است.

2005

اگرچه شرکت مسئول راه اندازی موسیقی پاندورا در سال 2000 شروع به کار کرد، اما تا سال 2005 بود که سرویس پخش رسمی با لوگوی همراه آن معرفی شد. نشان اولیه ساده و پیچیده بود و نام “پاندورا” را با حروف شیک و سریف نشان می داد . کاراکترها با فاصله مساوی قدرت و قوام را نشان دادند که با پالت رنگ آبی ملایم تقویت شده بود.

در ابتدا، سه نسخه از طراحی لوگو معرفی شد. اولین مورد فقط نام شرکت را نشان می داد، در حالی که یک تکرار جایگزین عبارت «رادیو اینترنتی» را نیز در زیر کتیبه «پاندورا»، زیر یک خط نازک خاکستری قرار می داد. فاویکون پاندورا که یک حرف بزرگ شده “P” را در بالای نام “پاندورا” نشان می دهد نیز رونمایی شد. حروف و علامت کلمه توسط یک طرح کلی مربعی با لبه های منحنی احاطه شده بودند.

2013

برای مدت کوتاهی بین سال‌های 2013 و 2016، پاندورا تغییر جزئی در لوگوی خود ایجاد کرد و به‌طور نامحسوس فونت و پالت رنگ را تنظیم کرد. در حالی که تایپ‌فیس همچنان دارای سری‌هایی بود، اما نسبت به طرح قبلی بسیار کوتاه‌تر بودند و باعث می‌شد تصویر کمی سنتی‌تر به نظر برسد. سایه آبی کمی تیره تر شد و کنتراست عالی را در پس زمینه سفید ایجاد کرد.

2016

سرانجام در سال 2016، پاندورا شاید مهم ترین تغییر را در نماد خود در طول تاریخ لوگوی پاندورا ایجاد کرد. همه کاراکترهای بزرگ علامت کلمه قبلی با حروف کوچکتر و کوچکتر جابجا شدند. سریف های ضخیم حذف شدند و حال و هوای دوستانه و جوان تری ایجاد کردند.

Pandora  همچنین پالت رنگ خود را دوباره تنظیم کرد و رنگ آبی تیره پیچیده را برای سایه روشن تر و تازه تر تغییر داد. علامت کلمه جدید با نماد پررنگ “P” همراه بود که در طرح های فاویکون و سایر دارایی های برند استفاده می شود. P  در حال حاضر اغلب در یک گرادیان سایه آبی متعدد ارائه می شود که کاراکتر را به طور کامل پر می کند. نماد پاندورا جدید در نظر گرفته شده بود که انعطاف پذیر، پویا و چشم نواز باشد و بتواند توجه مخاطبان جوان را به خود جلب کند.

فونت ها و رنگ ها آرم پاندورا

با نگاهی به تاریخچه لوگوی پاندورا، می‌توانیم ببینیم که این شرکت در طول سال‌ها جنبه‌های شخصیت منحصربه‌فرد خود را حفظ کرده است، در حالی که با ترجیحات مشتری در حال تغییر سازگار است. اگرچه سایه ها و تایپوگرافی دقیق استفاده شده در تصاویر در طول دهه ها تکامل یافته است، پاندورا همیشه بر برجسته کردن یک برند قابل اعتماد، معتبر و معتبر تمرکز کرده است .

سایه های آبی استفاده شده توسط سازمان در طول دهه ها معمولاً با قابلیت اطمینان و آرامش همراه است. علاوه بر این، ترکیب نماد “P” و علامت کلمه چشم نواز “پاندورا” تضمین می کند که برند با روندهای صنعت پخش مطابقت دارد. در حالی که رنگ‌های دقیق لوگوی پاندورا در طول سال‌ها تا حدودی تکامل یافته‌اند، این شرکت به طور مداوم رنگ آبی را به عنوان سایه اصلی خود انتخاب کرده است. در بیشتر موارد، لوگوی پاندورا دارای یک علامت کلمه آبی در پس‌زمینه سفید یا نماد P است که در یک پالت آبی گرادیان نشان داده می‌شود.

لوگوی پاندورا از چه فونتی استفاده می کند؟

اگرچه تغییرات در پالت رنگ پاندورا نسبتاً ظریف بوده است، اما تکامل انتخاب‌های تایپوگرافی این شرکت تا حدودی قابل توجه‌تر بوده است. فونت لوگوی پاندورا به‌عنوان یک تایپ فیس نسبتاً پیچیده با سری‌های بلند و تیز شروع شد. امروزه فونت بسیار ساده تر و مدرن تر است. حروف نیز به طور کامل با حروف کوچک و بدون عناصر بزرگ ارائه می شوند.  استفاده انحصاری از حروف کوچک به معرفی پاندورا به عنوان شرکتی دوستانه تر و امروزی کمک می کند. فونت مخصوص برند است اما از جهاتی شبیه به بسیاری از فونت های محبوب مانند فونت Calibri است.

چرا پاندورا لوگوی خود را تغییر داد؟

با نگاهی به تاریخچه لوگوی پاندورا، می‌بینیم که این شرکت در طول سال‌ها تنها چند تغییر ساده در هویت بصری خود ایجاد کرده است. در درجه اول، به نظر می رسد که آرم رادیویی پاندورا برای رسیدگی به سلیقه در حال تحول مشتریان در فضای پخش موسیقی تغییر کرده است.  

تغییر نام کسب و کار در سال 2016 کمک کرد تا اطمینان حاصل شود که شرکت می تواند ظاهری مدرن را در یک چشم انداز رقابتی حفظ کند. لوگوی پویا و ساده، جسورانه و پرانرژی به نظر می رسد، به خصوص زمانی که با فاویکون جذاب پاندورا ترکیب شود. به‌علاوه، این طراحی دارای حالتی کمی یکپارچه‌سازی با جلوه‌های بصری است که ممکن است انتظار داشته باشید از برندهایی مانند MTV ببینید.

انتهای مطلب/ منبع